Artikel i “Erhvervsavisen” uge 24 / 2015

Har du styr på dit markedsføringspotentiale?

Af Lars Hjorth, AP Reklamebureau

Overblik. Kreativitet. Handlekraft. Tre nøgleord som er vigtige i mange sammenhænge – og som
desværre ofte er ude af fokus. Siden krisen startede i 2008, har øvelsen for mange mindre og mellemstore virksomheder været at tilpasse omkostninger og gennemføre strukturelle ændringer internt.
Nu blæser der mildere vinde i erhvervslivet, og et økonomisk opsving venter om hjørnet. Er din virksomheds markedsføring gearet til det?

Hvor skal vi hen, du..
Krisebevidstheden skal ændres til vækstparathed. Nye salgsmuligheder med ny målgruppe- og kundesegmentering skal udnyttes. Gamle firmadogmer skal måske pudses af – eller helt aflives for i stedet at tænke nyt og ud af boksen. Brug eksterne øjne, som fordomsfrit kan kaste et kritisk blik på virksomhedens samlede brug af markedsføring. Der er sandsynligvis mange ting at forbedre – og masser af penge at tjene.

Digital eller både og
Det ene udelukker ikke det andet, tværtimod kan en symbiose mellem digitale medier og -platforme understøttes perfekt af gammeldags print eller andre former for visuelle budskabsbringere. Samspillet og tilstedeværelsen både off- og online skal vægtes i forhold til en række målgruppeparametre og segmenteringer – alle muligheder skal i spil.

Just do it..
Et gammelt slogan og stadig superaktuelt! Få ting til at ske som planlagt og sørg for at eksekveringen er korrekt. Alt for mange gode ideer / planer går i vasken eller udskydes, fordi andre ting kommer i vejen eller prioriteres anderledes. Og så er muligheden for et godt resultat af f.eks. en salgskampagne forpasset – og det ringe resultat virker selvforstærkende i negativ retning : ”..det har vi prøvet. Det virkede heller ikke.”

Planlæg din markedsføring
Nu er det sommer, men inden du har set dig om, kommer efteråret og pludselig er det jul og nytår og…
Tiden løber og derfor er planlægning af markedsføringen ekstrem vigtig. En markedsføringsplan som relaterer til virksomhedens øvrige strategiplaner sparer mange ”hovsa”-løsninger, begrænser omkostninger og sikrer at aktiviteterne afvikles som de er tiltænkt. Et perspektiv som rækker 12 – 18 måneder ud i fremtiden er ikke urealistisk.

Fokus på dine kunder
Hvem skal aftage dine produkter om 3 år? Kender du dine kunder, deres behov, ønsker og drømme?
Din egen situation ændrer sig løbende – det gør dine kunders også. Sørg for at være tæt på dine kunder. Tænk i lange kunderelationer og knyt dine gode kunder til dig gennem markedsføringen.
Tillid og loyalitet fra kunden er jo ikke noget man tager, men noget man vinder. Kunden skal have kontinuerlig opmærksomhed uden at det virker anmassende, så den rette dosering, stil og tone er vigtig.

Den gode idé vinder stadig
Det er blevet vanskeligt at opnå taletid i dagens mediebombardement – spørg blot politikerne. Skal budskaber igennem støjvæggen, er den gode, synliggjorte idé stadig det bedste. Ingen gider høre på flade budskaber. Den gode idé skal være i tråd med virksomhedens profil og matche modtagerens forventninger på den mest positive måde. Så bliver feedback og resultat af indsatsen også positiv.