SmallBusinessPic

Velkommen til 2016 – skal vi så se at komme i gang!

Den sidste champagneslat er drukket og kransekagekrummerne er fejet af bordet. Nu skal vi i gang med et nyt og ”lykkebringende” nyt år. Men er du klædt rigtigt på til at øge salget, styre omkostningerne og pin-pointe de rigtige indsatsområder i det kommende halve eller hele år?

 

Dette indlæg skal ikke handle om almindelig budgetlægning, kun om markedsføringsplanen – og hvorfor den er så vigtig. Ligesom virksomhedens store budget er et styringsværktøj og et slags ”fremtids”-regnskab, så virksomheden ikke kører af sporet, er markedsføringsplanen er godt instrument der rummer mindst to essentielle funktioner :

 

  1. Du får lagt et ”program” for virksomhedens aktiviteter – med indlagte deadlines der sikrer at aktiviteten også bliver til noget. Ikke noget med at ”glemme” eller udskyde. Deadlines skal holdes!
  2. Du har fuldstændig styr på dine omkostninger til markedsføringen et halvt eller helt år frem. Ingen ”hovsa”- omkostninger eller løse fristelser fra tilfældige telefon/ annonce / avis / Google Adwords osv. – sælgere. Budgettet/plan er lagt – og som sådan holdes!
  3. Herud over giver en markedsføringsplan et overblik og overskud til at arbejde mere intenst med de kommende aktiviteter. Markedsføringsplanen rummer tidsplaner og deadlines som medarbejdere og ledelse sammen arbejder hen imod – helst uden stress.

 

Markedsføring har altid to sider : den eksterne mod markedet, kunderne, verden – og den interne, hvor medarbejder involveringen er ekstrem vigtig. Vi har sikkert alle prøvet at gå ind i en butik og efterspørge et tilbud vi har set, og så blevet mødt af en medarbejder der er helt uvidende og usikker på, hvad det handler om.

Det virker selvfølgelig flovt og uprofessionelt for den arme medarbejder – men det går på flere plan også ud over omsætningen. Måske bliver købet ikke til noget overhovedet og virksomhedens renommé har lidt et ærgerligt knæk: useriøst og amatøragtigt. Derfor er den interne markedsføring lige så vigtig som den eksterne – og netop det sikrer en god markedsføringsplan.

 

Et vigtigt element i markedsføringsplanen er en medieplan. I gamle dage var det nemt. Avis- og magasinannoncer var altdominerende og den eneste reelle mulighed for de fleste. I dag er billedet meget komplekst og medieplatformene utallige, hvilket kan gøre det vanskeligt at opstille en prioritet – og dermed et dækkende forbrug ud fra et givent budget.

 

Det er ikke raketvidenskab at udarbejde en markedsføringsplan, men der er en række elementer – herunder omkostninger – som gør, at det kan være fordelagtigt at lade fagfolk udarbejde planen.

Denne omkostning er næsten altid rigeligt sparet hjem gennem opnåede rabatter, rigtige mediekombinationer, indsigt i dækninger, frekvens og ROI-effekter.

 

Du er velkommen til at starte med at klikke her, og dermed sende os en besked – så vil vi gerne hjælpe med til, at du får styr på markedsføringen i 2016.

 

Godt nytår. Skal vi se at komme i gang?