Når du fremover anvender Google som søgemaskine fra en mobil enhed, vil søgeresulaterne være stærkt påvirket af om hjemmesiderne er ”mobilvenlige” eller ej.

Over halvdelen af alle Google-søgninger foretages fra håndholdte enheder som smartphones og tablets. Det har Google naturligvis registreret og ændrede derfor sin søgepolitik og regler for søgning fra midt i april i år. Fremover vil Google i sin websøgning prioritere webmobilvenlige hjemmesider, hvilket med et nyt udtryk hedder ”responsivt” designede hjemmesider. Responsivt design betyder, at hjemmesiden automatisk tilpasser sig den enhed som benyttes til at se på. Siden ændrer og tilpasser grafik og tekst, så den er læsevenlig og har en god navigation.

Ændringen i Googles politik og regler betyder større relevans og kvalitet i søgeresulaterne, da de gammeldags ikke- responsive sider slet ikke dukker op i søgningen, når den foregår fra f.eks. en tablet, iPad eller smartphone. Til gengæld er forbrugeren sikret at alle de resultater søgningen frembringer, alle er tilpasset netop deres enhed.

Det har omvendt den konsekvens, at alle ikke-responsive hjemmesider går en krank skæbne i møde, da alt tyder på at der fortsat vil være flere og flere sidevisninger fra de håndholdte, mobile enheder.

Kunderne vil simpelthen ikke opdage din hjemmeside, for den vises slet ikke – og det betyder en reel risiko for tab af kunder. Vi tilråder derfor at man får flyttet sin nuværende hjemmeside over på en responsiv designskabelon og opbygger ny struktur og design. Samtidig gennemgår vi indhold for sammenhæng og relevans, ikke mindst i forhold til Googles søgeparametre.

Som tommelfingerregel er hjemmesider fra før 2011/12 ikke mobilvenlige og vil derfor falde ”i unåde” hos Googles søgerobotter. På siden :https://www.google.com/webmasters/tools/mobilefriendly/  kan man på få minutter teste sin egen hjemmesides mobilvenlighed og se om den er gearet til fremtiden.